Kategorie:

Idealna prezentacja: jak przygotować świetną prezentację?

Jak sprawić, by dobra prezentacja była jeszcze bardziej efektywna?

Ta strona opiera się na opublikowanych poradach ekspertów z całego świata, które pomogą zmienić prezentacje z zaledwie „dobrych” na „świetne”.

Dzięki zebraniu porad od szerokiego grona osób, celem jest objęcie całego zakresu dziedzin.

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym prezenterem, czy dopiero zaczynasz, znajdziesz tu pomysły, które pomogą Ci się poprawić.

Pokaż swoją pasję i nawiąż kontakt z publicznością

Trudno jest być zrelaksowanym i być sobą, gdy jest się zdenerwowanym.

Wielcy prezenterzy wielokrotnie powtarzają, że najważniejsze jest nawiązanie kontaktu z publicznością, a najlepszym sposobem na to jest pokazanie swojej pasji do danego tematu.

Bądź szczery z publicznością w kwestii tego, co jest dla Ciebie ważne i dlaczego to jest ważne.

Bądź entuzjastyczny i szczery, a publiczność na to zareaguje.

Skup się na potrzebach słuchaczy

Prezentacja musi być skonstruowana z myślą o tym, co słuchacze chcą z niej wynieść.

Przygotowując prezentację, należy zawsze pamiętać o tym, czego słuchacze potrzebują i chcą się dowiedzieć, a nie o tym, co można im powiedzieć.

Podczas prowadzenia prezentacji należy również koncentrować się na reakcji słuchaczy i reagować na nią.

Należy ułatwić słuchaczom zrozumienie prezentacji i udzielenie odpowiedzi.

Zachowaj prostotę: Skoncentruj się na głównym przekazie

Planując prezentację, należy zawsze pamiętać o pytaniu:

Jakie jest kluczowe przesłanie (lub trzy kluczowe punkty), które moi słuchacze powinni wynieść z prezentacji?

Kluczowe przesłanie należy przekazać w bardzo zwięzły sposób, nawet jeśli robisz to na imprezie firmowej.

Niektórzy eksperci zalecają 30-sekundowe „streszczenie w windzie”, inni, że można je zapisać na odwrocie wizytówki lub powiedzieć w nie więcej niż 15 słowach.

Niezależnie od tego, jaką zasadę wybierzesz, ważne jest, aby Twoje główne przesłanie było skoncentrowane i zwięzłe.

A jeśli to, co zamierzasz powiedzieć, nie przyczynia się do realizacji tego głównego przesłania, nie mów tego.

Uśmiechaj się i nawiązuj kontakt wzrokowy z publicznością

Brzmi to bardzo prosto, ale zaskakująco wielu prezenterów nie potrafi tego zrobić.

Uśmiechając się i nawiązując kontakt wzrokowy, budujesz rapport, który pomaga słuchaczom nawiązać więź z Tobą i Twoim tematem. Pomaga to również zmniejszyć tremę, ponieważ mówimy do pojedynczych osób, a nie do wielkiej masy nieznanych ludzi.

Aby to ułatwić, nie należy gasić światła tak, aby widoczny był tylko ekran slajdu. Słuchacze muszą widzieć zarówno Ciebie, jak i Twoje slajdy.

Mocne rozpoczęcie

Początek prezentacji ma kluczowe znaczenie. Należy przyciągnąć uwagę słuchaczy i utrzymać ją.

Słuchacze dadzą Ci kilka minut czasu, aby ich rozbawić, zanim zaczną się wyłączać, jeśli będziesz nudny. Nie marnuj tego czasu na wyjaśnianie, kim jesteś. Zacznij od rozbawienia ich.

Spróbuj opowiedzieć jakąś historię (patrz wskazówka 7 poniżej) lub zaprezentować na slajdzie przyciągający uwagę (ale przydatny) obraz.

Pamiętaj o zasadzie 10-20-30 przy pokazach slajdów

Jest to wskazówka Guy’a Kawasaki z firmy Apple. Sugeruje on, że pokazy slajdów powinny:

  • zawierać nie więcej niż 10 slajdów;
  • trwać nie dłużej niż 20 minut; oraz
  • używać czcionki o rozmiarze nie mniejszym niż 30 punktów.

To ostatnie jest szczególnie ważne, ponieważ zapobiega umieszczaniu zbyt wielu informacji na jednym slajdzie. Dzięki takiemu podejściu uniknie się strasznej „śmierci przez PowerPoint”.

Ogólna zasada mówi, że slajdy powinny stanowić element towarzyszący prezenterowi. Dobry zestaw slajdów nie powinien być przydatny bez prezentera i powinien zawierać mniej, a nie więcej informacji, wyrażonych w prosty sposób.

Jeżeli musisz przekazać więcej informacji, stwórz indywidualną broszurę i rozdaj ją po prezentacji.

Opowiadaj historie

Ludzie są tak zaprogramowani, by reagować na opowieści.

Historie pomagają nam zwracać uwagę i zapamiętywać różne rzeczy. Jeśli w swojej prezentacji wykorzystasz historie, słuchacze z większym prawdopodobieństwem zaangażują się w prezentację i zapamiętają jej treść. Dobrze jest zacząć od opowieści, ale jest też szerszy aspekt: prezentacja powinna działać jak opowieść.

Zastanów się, jaką historię chcesz przekazać słuchaczom, i stwórz prezentację tak, aby ją opowiedzieć.

Odnajdywanie fabuły prezentacji
Aby skutecznie opowiedzieć historię, należy skupić się na wykorzystaniu w prezentacji przynajmniej jednego z dwóch podstawowych mechanizmów opowiadania historii:

Skupienie się na postaciach – ludzie mają historie, rzeczy, dane i przedmioty nie. Zadaj sobie pytanie, kto jest bezpośrednio związany z tematem, który możesz wykorzystać jako punkt centralny swojej opowieści.

Na przykład, zamiast mówić o samochodach (produktach Twojej firmy), możesz skupić się na konkretnych postaciach, takich jak

kierowcy, dla których przeznaczony jest samochód – ludzie szukający prędkości i przygód
inżynierach, którzy zrobili wszystko, aby zaprojektować najbardziej opłacalny samochód, jaki można sobie wyobrazić.

Zmieniająca się dynamika – historia musi się zmieniać w trakcie jej trwania. Zadaj sobie pytanie: „Co jest nie tak, jak powinno być?” i odpowiedz, co zamierzasz z tym zrobić (lub co już zrobiłeś).

Na przykład…

Czy niebezpieczne warunki drogowe zainspirowały Cię do skonstruowania wytrzymałego, terenowego jeepa, na którego mogłaby sobie pozwolić każda rodzina?
Czy skomplikowany i zagmatwany system etykietowania żywności skłonił Cię do stworzenia kolorowego indeksu wartości odżywczych, tak aby każdy mógł go łatwo zrozumieć?
Aby poznać 15 innych wskazówek dotyczących opowiadania historii, które można wykorzystać w praktyce, zobacz wpis Nuts & Bolts Speed Training na temat Wskazówek dotyczących opowiadania historii.

Efektywnie wykorzystuj swój głos

Słowo mówione jest w rzeczywistości dość nieefektywnym środkiem komunikacji, ponieważ wykorzystuje tylko jeden z pięciu zmysłów słuchaczy. Dlatego też prezenterzy często korzystają z pomocy wizualnych. Można jednak poprawić jakość słowa mówionego, efektywnie wykorzystując swój głos.

Zróżnicowanie tempa mówienia, podkreślanie zmian wysokości i tonu głosu pomaga uczynić go bardziej interesującym i przykuć uwagę słuchaczy.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie Skuteczne przemawianie.

Wykorzystaj też swoje ciało

Szacuje się, że ponad trzy czwarte komunikacji to komunikacja niewerbalna.

Oznacza to, że oprócz tonu głosu kluczową rolę w przekazywaniu komunikatu odgrywa także mowa ciała. Upewnij się, że przekazujesz właściwe komunikaty: mowa ciała, której należy unikać, obejmuje skrzyżowane ramiona, ręce trzymane za plecami lub w kieszeniach oraz chodzenie po scenie.

Gestykuluj w sposób otwarty i pewny siebie, poruszaj się w sposób naturalny po scenie, a w miarę możliwości także wśród publiczności.

Zrelaksuj się, oddychaj i ciesz się

Jeśli prezentowanie jest dla Ciebie trudne, może być Ci trudno zachować spokój i odprężenie.

Jednym z rozwiązań jest skoncentrowanie się na oddechu. Należy zwolnić tempo i upewnić się, że oddychamy pełną piersią. W trakcie prezentacji należy również od czasu do czasu robić przerwy na oddech.

Więcej pomysłów można znaleźć na naszej stronie poświęconej radzeniu sobie z tremą podczas prezentacji.

Jeśli uda Ci się zrelaksować, prawie na pewno zaprezentujesz się lepiej. Jeśli rzeczywiście zaczniesz się dobrze bawić, słuchacze zareagują na to i będą bardziej zaangażowani. Twoje prezentacje poprawią się wykładniczo, a wraz z nimi Twoja pewność siebie. Warto spróbować.

Dodaj komentarz