Kategorie:

Nauka czytania: jak nauczyć dziecko czytać

Nauka czytania jest jedną z najważniejszych rzeczy, jakie dziecko zrobi w swoim życiu. To dlatego, że żyjemy w społeczeństwie, w którym umiejętności czytania i pisania są kluczem do sukcesu. Kiedy umiejętność czytania nie rozwija się z dnia na dzień, niektórzy rodzice i nauczyciele martwią się, że znajdują się na złej ścieżce nauczania.

Ale wybór „właściwych” książek i „najlepszego” sposobu nauczania czytania zależy od każdego dziecka. Żadne dwie osoby nie opanują czytania w tym samym czasie lub tempie, a cierpliwość i wytrwałość są koniecznością, szczególnie dla dzieci, które zmagają się z trudnościami w nauce lub różnicami.

Nauczanie dziecka czytania zaczyna się od urodzenia wraz ze wzmocnieniem umiejętności poprzedzających czytanie. Niemniej jednak większość dzieci oficjalnie nauczy się czytać w wieku od 5 do 7 lat.

Jednym z najczęstszych sposobów uczenia czytania jest metoda sondowania, w której dzieci są zachęcane do czytania na głos, wymawiając każdą literę lub grupę liter, aż rozpoznają słowo po dźwięku.

W tym samym czasie pedagodzy będą  uczyć słów wzroku , czyli wspólnego słownictwa, które dzieci mogą zapamiętać, aby zmniejszyć obciążenie poznawcze dekodowania zdań. Teoria polega na tym, że im mniej słów muszą wymówić dzieci, tym więcej uwagi poświęcają na przetworzenie większej liczby terminów i zrozumienie słownictwa, z którym nigdy wcześniej nie mieli do czynienia.

Gdy dzieci stają się silnymi czytelnikami, coraz mniej czytają na głos i rozpoznają coraz więcej słownictwa wzrokiem. To sprawia, że ​​są szybsze. Mogą również zrobić więcej, jeśli chodzi o interakcję z czytanymi książkami, w tym podążać za bardziej skomplikowanymi narracjami, rozumieć określone szczegóły, istotę oraz wyciągać wnioski i przewidywania.

Rozwijają swoje słownictwo, ponieważ czytanie zapoznaje ich z nowymi słowami, które mogą zrozumieć z kontekstu. Co więcej, czytanie wpływa na umiejętność pisania. Dzieci rozwijają zaznajomienie się z bardziej złożonymi strukturami zdań i zaczynają używać ich i dostosowywać do wyrażania siebie. Jest to kluczowa umiejętność, która posłuży im we wszystkich obszarach programu nauczania, od lekcji angielskiego po nauki społeczne.

Jak uczyć czytania

  1. Znajome słowa
    Ponieważ dzieci biegle posługują się językiem, na początku mają podstawowe słownictwo. Dlatego nauka czytania słów, które już znają, jest dobrym początkiem. Może to obejmować ich własne imię i inne konkretne rzeczowniki, które można podpowiedzieć za pomocą obrazków.
     
  2. Słowo po słowie
    Na początku zbyt duża ilość tekstu może być przytłaczająca dla nowego czytelnika. Upewnij się, że na stronie nie ma zbyt wielu słów i zacznij od wymówienia pojedynczych terminów, zanim przejdziesz do fraz i zdań.
     
  3. Duża ekspozycja i wiele powtórzeń
    Czytanie słów zawierających te same litery i kombinacje liter oraz wielokrotne oglądanie tych słów pomaga dzieciom ćwiczyć wczesne umiejętności czytania. 
     
  4. Ilustracje i duży druk
    Obrazy mogą pomóc dziecku na początku, zachęcając je do rozpoznania słowa, które czyta. Pomaga, jeśli słowa są wystarczająco duże i wydrukowane pogrubioną, łatwą do odczytania czcionką.
     
  5. Słownictwo o wysokiej częstotliwości
    Zapamiętywanie słów, które prawdopodobnie pojawiają się w większości książek dla dzieci, pomaga zmniejszyć obciążenie poznawcze związane z wypowiadaniem fraz i prostych zdań. Dzieci mogą jednocześnie korzystać z fiszek i ćwiczyć ortografię.
     
  6. Książki, które chcą czytać
    Dzieci są często bardziej zmotywowane do czytania, jeśli są zainteresowane materiałem na początek. Zabierz dzieci do biblioteki i pozwól im wybrać książki, od których chcą zacząć. Jeśli tekst okaże się zbyt trudny, przynajmniej masz pojęcie, jakie tematy go interesują.
     
  7. Podejmowanie wyzwania
    Zaczynanie od książek, które są zbyt trudne, może zniechęcać początkującego czytelnika. Zachowaj motywację dzieci, wybierając mieszankę łatwych materiałów, które są na ich poziomie, przeplatane trudnymi książkami, które są o krok dalej. Dobrym sposobem na określenie, jak trudna jest książka, jest poproszenie dziecka o przeczytanie strony i uniesienie palca za każde słowo, którego nie rozpoznaje. Jeśli jakaś strona zawiera więcej niż 5 słów, których dziecko nie zna, zachowaj książkę na później.
     
  8. Konstrukcje i interakcja
    Dobrym pomysłem jest zachęcanie do aktywnego lub biernego czytania, pytając dzieci o to, co przeczytały. Na początku będą koncentrować się na rozpoznawaniu słów, ale później będą musieli poznać sedno tekstu i być w stanie powiedzieć więcej o szczegółach

Dodaj komentarz